poniedziałek, 12 września 2016

"Rozmowy o grzechu" - 2. Człowiek do Boga: Jestem grzesznikiem

ZRÓB TO SAM
  Grzech! 
Co w tej kwestii ma nam do powiedzenia Bóg 
i jak my powinniśmy Mu odpowiedzieć?...   
  Oto streszczenie kolejnego kazania z serii  
"Rozmowy o grzechu", które nosi tytuł 
"Człowiek do Boga: Jestem grzesznikiem".




 
Kazanie jest dostępne tutaj: KLIK  [link zapasowy: klik ]
 
► 0:00 Pastor Krzysztof Pawłusiów, odwołuje się na wstępie do płaskorzeźby pt. „Zrób to sam”, która znajduje się we Wrocławiu: ul. Św. Mikołaja, kamieniczka Jaś. Pochodzi z 1997r. a jej autorem jest Eugeniusz Get-Stankiewicz (zdjęcie obok)...

► 1:15 Choć nie osobiście, to jednak - jako ludzkość - naprawdę zabiliśmy Jezusa Chrystusa; ukrzyżowaliśmy Syna Bożego! Umierający Zbawiciel modlił się: "Ojcze, odpuść im, bo nie wiedzą, co czynią." (Łk 23,34) - co w pewnym sensie było jakby obraźliwe dla ludzi zaangażowanych w ukrzyżowanie bo oni, zarówno Żydzi jak i Rzymianie, byli przekonani, że robią właściwie, że właśnie tak należy postąpić w zaistniałej sytuacji...

► 3:25 Mamy zderzenie: Z jednej strony ludzie, którzy byli przekonani, że wiedzą co robią; z drugiej Jezus, który mówi: "nie macie pojęcia, co czynicie". I dopiero wtedy, kiedy ten rozdźwięk zostaje przełamany, możliwa jest przemiana ludzkiego życia. Pierwszym człowiekiem, który uświadomił sobie, że to co on uważał za słuszne, słuszne wcale nie jest, był setnik rzymski, wyznający: "​Zaprawdę, ten człowiek był Synem Bożym." (Mk 15:39)...

► 4:00 Jak my reagujemy, kiedy uświadamiamy sobie, że to, co nam się wydawało na swój temat, niekoniecznie musi być prawdziwe? Znajdujemy wymówki niemal na wszystko, co czynimy - im dłużej tak robimy, tym bardziej sami siebie ograniczamy, odsuwamy od tego, co Bóg ma dla nas...

► 7:05 Jaka powinna być moja odpowiedź na to, że Bóg mi mówi: "Jesteś grzesznikiem, ale Ja wiem, co z tym zrobić"? Bożą odpowiedzią na mój grzech jest Jezus Chrystus! - Jego życie, Jego śmierć i Jego zmartwychwstanie. Teraz Bóg oczekuje, że ja coś zrobię w reakcji na to... Apostoł Jakub napisał: "Zbliżcie się do Boga, a On zbliży się do was" (Jk 4,8) - co znaczy, że relacja z Bogiem nie może być jednostronna (że tylko Bóg coś robi wobec nas, dla nas czy za nas), ale jest też pewien aspekt, który z naszej strony ma pochodzić (ja muszę uczynić krok w stronę Boga, by móc doświadczyć tego, co On dla mnie przygotował). Ten krok jest możliwy bo to Bóg, jako pierwszy, podjął inicjatywę: "...kiedy byliśmy jeszcze grzesznikami, Chrystus za nas umarł" (Rz 5,8)...

► 8:55 W jaki sposób Bóg rozprawia się z naszym grzechem? Jeżeli chodzi o grzechy, które popełniamy (nasze złe, grzeszne czyny), to Bożą odpowiedzią jest Jego przebaczenie, możliwe dzięki Ofierze Jezusa Chrystusa! Co powinno być naszą odpowiedzią? Naszą odpowiedzią na Boże przebaczenie jest upamiętanie, czyli zmiana naszego sposobu myślenia i zachowania (nawrócenie). Mamy uświadomić sobie, że idziemy w złą stronę, zrobić zwrot (upamiętać się), i pójść w Bożą stronę...

► 14:45 W jaki sposób Bóg rozprawia się z naszym grzechem - tym, który jest w nas (to jest ten drugi aspekt grzechu obejmujący naszą naturę, tendencję do grzechu)? Bożą odpowiedzią, Bożym sposobem na rozprawienie się z grzechem, który jest w nas jest śmierć - ta dokonana przez Chrystusa, z którą możemy się zjednoczyć! Mamy utożsamić się z Nim w Jego śmierci: "Z Chrystusem jestem ukrzyżowany; żyję więc już nie ja, ale żyje we mnie Chrystus" (Gal 2,20). Śmierć Jezusa ma wystarczającą moc, żeby nie tylko dać przebaczenie od grzechów, ale również zabić grzech, który jest we mnie. 

  Jaka zatem powinna być nasza odpowiedź? Zjednoczenie z Chrystusem! Bo tylko wtedy, gdy ja będę W CHRYSTUSIE, gdy będę z Nim, tylko wtedy ta śmieć grzechu we mnie będzie mogła się dokonać! Tylko utożsamiając się z Nim możemy umrzeć dla grzechu, i grzech w nas może zostać unicestwiony. Następstwem takiego zjednoczenia się z Jezusem będzie nie tylko śmierć z Nim, ale i zmartwychwstanie z Nim. Te dwie rzeczy: śmierć i zmartwychwstanie są tym, co Bóg mi oferuje - a ja utożsamiając się z Jezusem, idąc za Nim, stając się Jego uczniem, mam dostęp i do jednego i do drugiego; obrazem tego jest chrzest...

► 23:05 Zmartwychwstanie jest Bożym sposobem na rozwiązanie problemu grzechu, który jest wokół nas, który przenika ten świat (trzeci poziom grzechu). Tym Bożym rozwiązaniem będzie nowe stworzenie; że przyjdzie dzień, kiedy Bóg osądzi grzech, który jest na świecie, i stworzy wszystko od nowa - kiedy będzie Nowe Niebo i Nowa Ziemia! Przez utożsamienie się z Chrystusem mam udział w nowym stworzeniu: "...jeśli ktoś jest w Chrystusie, nowym jest stworzeniem..." (2Kor 5,17) - jestem częścią tego, co się stanie; będąc w Chrystusie już jestem częścią tego nowego stworzenia, częścią tego, co dopiero ma nadejść... 

  Co jest naszą odpowiedzią na Boże rozwiązanie? Przyjęcie Bożego daru Ducha Świętego! Życie w Duchu - w ciągłej przemianie, w posłuszeństwie nie tyle literze Prawa, ale Duchowi, który to Prawo/Boże Słowo ożywia w nas. Duch Święty jest Bożym sposobem pokazania nam tego, że jesteśmy już w tej nowej rzeczywistości. Jesteśmy częścią nowego świata, który ma się dopiero pojawić... Duch Święty jest pieczęcią tego, co dopiero ma nadejść i On daje nam moc do takiego życia, jakie jest zgodne z Bożym celem (aby nie mnożyło się zło, ale dobro). Już teraz możemy mieć udział w Bożym Królestwie pośród nas, oczekując nadejścia jego pełni...

► 27:00 Przypomnienie, że na każdy poziom, rodzaj grzechu, Bóg ma swoją odpowiedź: 

1. Na to co czynię złego, Bóg oferuje mi przebaczenie - moją odpowiedzią jest upamiętanie; 

2. Na grzech, który jest we mnie, na skłonność do grzechu, Bożą odpowiedzią jest śmierć i zmartwychwstanie w Chrystusie - moją odpowiedzią jest zjednoczenie się z Chrystusem, pójście za Nim i trwanie w Nim; 

3. Na Boże rozwiązanie problemu grzechu wokół mnie - na nowe stworzenie, na Nowe Niebo i Nową Ziemię - moją odpowiedzią jest przyjęcie Bożego Ducha i życie w tym Duchu; kierowanie się zupełnie innymi prawami, niż kieruje się ten świat... 

27:50 Po co Bóg miałby robić to wszystko? W Bożym rozwiązaniu problemu grzechu - w tym, co uczynił Chrystus - nie chodzi tylko o przebaczenie, ale też o pojednanie! Przebaczenie może być jednostronne, ale potrzeba by winowajca wyszedł w stronę tego, który przebacza, aby można mówić o pojednaniu - o odbudowaniu relacji. I tego właśnie pragnie Bóg! On pragnie nie tylko nam przebaczyć - On pragnie, abyśmy się z Nim pojednali; abyśmy do Niego wrócili. Abyśmy nie byli gdzieś daleko, ale zawrócili i poszli do Boga - pojednali się z Nim! Boża oferta łaski jest nawet nie tyle ofertą przebaczenia, ale ofertą pojednania - i żeby pojednanie było możliwe, ja muszę na to odpowiedzieć (patrz 2Kor 5,14-21)...

► 32:30 Bóg mówi do człowieka: "Jesteś grzesznikiem, ale Ja wiem, co z tym zrobić". On posłał Chrystusa, aby pokazał nam jak żyć, aby nas pociągnął do Siebie, aby umarł i zmartwychwstał. Teraz mówi: "To jest Moja oferta dla ciebie - oferta pojednania." I teraz jest kwestia naszej odpowiedzi, mojej odpowiedzi... Mogę, jako grzesznik przyjść do Boga i powiedzieć: "Tak Boże, jestem grzesznikiem, ale chcę to zmienić; chcę do Ciebie wrócić, chcę się z Tobą pojednać."  
  Pojednajcie się z Bogiem (2Kor 5,20)...
 
► 33:55 Dlaczego miałbym odpowiadać na ofertę Bożej łaski i jednać się z Bogiem? Właśnie dlatego, że On wcale nie zamierza mnie ukarać - kiedy przyjdę do Niego, nie spotka mnie wytykanie błędu, nie spotka potępienie za to, co zrobiłem, ale właśnie Jego łaska! Bóg mówi: "Wróć i będziemy dalej żyli razem!"

  Tyle mojej pracy nad tym kazaniem. 
Miło mi będzie przeczytać jakieś komentarze. 
Zapraszam na kolejne rozważanie, kończące tę serię - będzie o tym, jak powinniśmy mówić o grzechu sobie nawzajem?
                                                                                                                 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz