czwartek, 20 października 2016

Księga Hioba - IV. "Bóg a ludzkie cierpienie"

Szkoła Sobotnia Hope Channel - Lekcja IV
"Bóg a ludzkie cierpienie" 

Myślą przewodnią następnej części kwartalnego studiowania Księgi  Hioba 
są słowa z Ewangelii Mateusza 6,34:
"Nie troszczcie się więc o dzień jutrzejszy, gdyż dzień jutrzejszy będzie miał własne troski. 
Dosyć ma dzień swego utrapienia."  



  Konspekt Lekcji dostępny tutaj 
Zapraszam do  zapoznania się tematyką tego spotkania przy Bożym Słowie.

9:00 Początek studium to obraz Boga-Stworzyciela. 
Księga Hioba 12,7-10
  Naprawdę, pytaj bydła, a nauczy cię, i ptactwa niebieskiego, a powie ci,
albo zwierząt polnych, one pouczą cię, i ryb morskich, a one opowiedzą ci.
Kto spośród nich wszystkich nie wie, że dokonała tego ręka Pana?
W jego ręku jest życie wszelkiego stworzenia i duch wszystkich ludzi. 
 Biblia konsekwentnie naucza, że Bóg jest Stworzycielem! Hiob mówi: Wystarczy się rozejrzeć... 
  Gniew Boży spada z nieba na wszystkich bezbożnych i niesprawiedliwych ludzi, którzy przez niesprawiedliwość zadają gwałt prawdzie.
W łatwy sposób przecież mogą poznać Boga - wszak Bóg im się objawił.
To bowiem, co było w Nim niewidzialne, mianowicie wieczna Jego moc i bóstwo, stało się od początku świata poznawalne dzięki dziełu stworzenia. Nie mają więc wymówki.
(Rz 1,18-20 BP)
  Apostoł Paweł mówi: Jeżeli uważamy, że jesteśmy dziełem przypadku, musimy zignorować dostępne dowody...
  Pan wyrzekł słowo i powstały niebiosa i wszystko, co na nich, gdy wydał swe tchnienie.
Wody oceanów zebrał jak do bukłaków, otchłanie wodne zamknął niby w skarbcu.
Niech cała ziemia trwa w bojaźni Pana, niech cześć Mu oddają mieszkańcy ziemi.
Na Jego słowo wszystko powstało, co tylko rozkazał, wszystko się spełniło.
(Ps 33,6-9 BR)
  Stwórcza moc Bożego słowa... - On nim powołuje byty do istnienia! 
  Na początku było Słowo, a Słowo było u Boga, i Bogiem było Słowo.
Ono było na początku u Boga.
Wszystko przez Nie się stało, a bez Niego nic się nie stało, [z tego], co się stało.
(J 1,1-3 BT)
  Tym Słowem jest odwieczny Syn Boży, który stał się ciałem (J 1,14).
  Ponieważ w nim zostało stworzone wszystko, co jest na niebie i na ziemi, rzeczy widzialne i niewidzialne, czy to trony, czy panowania, czy nadziemskie władze, czy zwierzchności; wszystko przez niego i dla niego zostało stworzone.
On też jest przed wszystkimi rzeczami i wszystko na nim jest ugruntowane.
(Kol 1,16-17)
  Wszystko przez Syna Bożego (Jezusa) i dla Niego zostało stworzone...
  A każda z tych czterech postaci miała po sześć skrzydeł, a wokoło i wewnątrz były pełne oczu; i nie odpoczywając ani w dzień, ani w nocy śpiewały: Święty, święty, święty jest Pan, Bóg Wszechmogący, który był i który jest, i który ma przyjść.
A gdy postacie oddadzą chwałę i cześć, i złożą dziękczynienie temu, który siedzi na tronie, który żyje na wieki wieków,
upada dwudziestu czterech starców przed tym, który siedzi na tronie, i oddaje pokłon temu, który żyje na wieki wieków i składa korony swoje przed tronem, mówiąc:
Godzien jesteś, Panie i Boże nasz, przyjąć chwałę i cześć, i moc, ponieważ Ty stworzyłeś wszystko, i z woli twojej zostało stworzone, i zaistniało.
(Ap 4,8-11)
  Chwała należy się Bogu-Stwórcy!
  Wysławiam cię za to, że cudownie mnie stworzyłeś.Cudowne są dzieła twoje I duszę moją znasz dokładnie.  (Ps 139,14)
  Jesteśmy, jako ludzkie jednostki, stworzeni przez Boga. Mamy wartość nie jesteśmy dziełem przypadku...
  W ten sposób zostały ukończone niebo i ziemia oraz wszystkie zastępy jej [stworzeń].
A gdy ukończył w dniu szóstym swe dzieło, nad którym pracował, odpoczął dnia siódmego po całym swym trudzie, jaki podjął.
Wtedy Bóg pobłogosławił ów siódmy dzień i uczynił go świętym; w tym bowiem dniu odpoczął po całej swej pracy, którą wykonał, stwarzając.
(Rdz 2,1-3 BT)
 Przypomnieniem  o Bożym dziele stwórczym jest dzień szabatu [przykazanie dekalogu: Wj 20,8-11].

21:25 Wyzwanie przed jakim stanął Hiob: Skoro Bóg jest dobry, i Jego stworzenie jest dobre, to dlaczego na ziemi jest tyle cierpienia, chorób i śmierci?...
  I uczynił Bóg dzikie zwierzęta według rodzajów ich, i bydło według rodzaju jego, i wszelkie płazy ziemne według rodzajów ich; i widział Bóg, że to było dobre.Potem rzekł Bóg: Uczyńmy człowieka na obraz nasz, podobnego do nas i niech panuje nad rybami morskimi i nad ptactwem niebios, i nad bydłem, i nad całą ziemią, i nad wszelkim płazem pełzającym po ziemi.
I stworzył Bóg człowieka na obraz swój. Na obraz Boga stworzył go. Jako mężczyznę i niewiastę stworzył ich.
I błogosławił im Bóg, i rzekł do nich Bóg: Rozradzajcie się i rozmnażajcie się, i napełniajcie ziemię, i czyńcie ją sobie poddaną; panujcie nad rybami morskimi i nad ptactwem niebios, i nad wszelkimi zwierzętami, które się poruszają po ziemi!
 Potem rzekł Bóg: Oto daję wam wszelką roślinę wydającą nasienie na całej ziemi i wszelkie drzewa, których owoc ma w sobie nasienie: niech będzie dla was pokarmem! Wszystkim zaś dzikim zwierzętom i wszelkiemu ptactwu niebios, i wszelkim płazom na ziemi, w których jest tchnienie życia, daję na pokarm wszystkie rośliny. I tak się stało.
I spojrzał Bóg na wszystko, co uczynił, a było to bardzo dobre. I nastał wieczór, i nastał poranek - dzień szósty. (Rdz 1,25-31)
  Taki był bardzo dobry początek wszystkiego!
  Inne podobieństwo podał im, mówiąc: Podobne jest Królestwo Niebios do człowieka, który posiał dobre nasienie na swojej roli.
A kiedy ludzie spali, przyszedł jego nieprzyjaciel i nasiał kąkolu między pszenicę, i odszedł.
A gdy zboże podrosło i wydało owoc, wtedy się pokazał i kąkol.
Przyszli więc słudzy gospodarza i powiedzieli mu: Panie, czy nie posiałeś dobrego nasienia na swojej roli? Skąd więc ma ona kąkol?
A on im rzekł: To nieprzyjaciel uczynił. A słudzy mówią do niego: Czy chcesz więc, abyśmy poszli i wybrali go?
A on odpowiada: Nie! Abyście czasem wybierając kąkol, nie powyrywali wraz z nim i pszenicy.
Pozwólcie obydwom róść razem aż do żniwa. A w czasie żniwa powiem żeńcom: Zbierzcie najpierw kąkol i powiążcie go w snopki na spalenie, a pszenicę zwieźcie do mojej stodoły.
(Mt 13,24-30)

  Potem, pozwoliwszy odejść tłumom, poszedł do domu. Podeszli do Niego uczniowie, prosząc: Wyjaśnij nam przypowieść o kąkolu na roli.
On odpowiedział: Ten, który sieje dobre ziarno, to Syn Człowieczy.
A polem jest świat, dobrym nasieniem synowie królestwa, kąkolem synowie złego.
A nieprzyjacielem, który posiał kąkol, jest diabeł. Żniwem jest koniec świata, a żeńcami aniołowie.
Jak więc zbiera się kąkol i spala w ogniu, tak będzie na końcu świata.
Syn Człowieczy wyśle swoich aniołów i zbiorą z Jego królestwa wszystkie zgorszenia i tych, którzy dopuszczają się nieprawości,
i wrzucą ich do rozpalonego pieca. Tam będzie płacz i zgrzytanie zębów.
Wtedy "sprawiedliwi będą jaśnieć jak słońce w królestwie swego Ojca". Kto ma uszy, niechaj słucha! 
(Mt 13,36-43 BP)
  Przypowieść Pana Jezusa tłumacząca przyczynę zaistniałej zmiany, że to co bardzo dobre na początku... już takie nie jest! Szatan zasiał zło... Najpierw w niebie, a potem na ziemi... 

31:50 Księga Hioba 6,1-10
  Job zaś odpowiedział i rzekł:
O, gdyby tak dokładnie zważono moją udrękę i włożono na szale całe moje cierpienie,
to byłoby ono cięższe niż piasek morski. Dlatego nierozważne są moje słowa.
Gdyż strzały Wszechmocnego tkwią we mnie, mój duch pije ich jad, strach przed Bogiem ogarnia mnie.
Czy dziki osioł ryczy, gdy ma trawę, albo czy wół ryczy, gdy ma paszę?
Czy można jeść to, co jest bez soli i mdłe, albo czy ma jakiś smak białko jaja?
Czego się dotknąć wzdrygałem, to jest teraz moim cierpkim pokarmem.
Oby się spełniło moje życzenie i Bóg zaspokoił moje pragnienie!
Oby Bóg zechciał mnie zmiażdżyć, oby podniósł ręce i przeciął nić mego życia!
Miałbym jeszcze tę pociechę i skakałbym z radości mimo srogich cierpień, że się nie zaparłem słów Świętego. 
  Hiob czuje się tak, jak by go Bóg zaatakował... Jest w tym szczery; okazuje gniew, targuje się z Bogiem... 
  Depresja dotyka nawet wierzących - Hiob jest przykładem trzymania się Boga pomimo wszystkiego! Trzeba uważać, co się mówi osobie w depresji, aby jej nie zdołować bardziej...

Księga Hioba 10,8-12
  Twoje ręce ukształtowały mnie misternie i uczyniły, a teraz odwróciłeś się, aby mnie zniszczyć.
Pomnij, że uformowałeś mnie jak glinę i miałbyś mnie znowu w proch obrócić?
Czy nie wylałeś mnie jak mleko i nie sprawiłeś, że stężałem jak ser?
Przyoblekłeś mnie skórą i ciałem i pospinałeś mnie kośćmi i ścięgnami.
Życiem i łaską obdarzyłeś mnie, a twoja opieka strzegła mego ducha.  
  Hiob toczy wewnętrzną walkę... - ale nie odstępuje od Boga! 

50:15 Bóg jest dobrym Stworzycielem! Nasze życie ma sens i ma cel. Jest dla nas nadzieja. Niestety wróg zasiał kąkol - stąd cały ten chaos. Mamy z tym problem, tak jak Hiob - nie odwrócił się od Boga, ale doszedł do złych wniosków...

  Biblijne wersety niosące pocieszenie na trudny czas:
  Panie, wzywam cię, pośpiesz mi z pomocą, Usłysz głos mój, gdy wołam do ciebie!
Niech wznosi się ku tobie modlitwa moja jak kadzidło, A podniesienie rąk moich jak ofiara wieczorna!
(Ps 141,1-2)
  Wtedy jeśli mój lud, nad którym jest wzywanie moje imię, ukorzy się, zacznie się modlić i szukać mojego oblicza, jeśli zejdzie ze swojej złej drogi - wysłucham go z niebios, przebaczę mu jego grzechy i uratuję ( od zagłady) jego kraj. (2 Krn 7,14 BR)
  Schronieniem dla ciebie tylko Bóg przedwieczny, On będzie cię osłaniał swym wieczystym ramieniem; będzie usuwał z twojej drogi wrogów i On będzie wydawał rozkazy niszczenia. (Pwt 33,27 BR)
  Błogosławiony człowiek, który nie podda się pokusie. Gdy przetrwa zwycięsko próbę, otrzyma jako wieniec nagrody życie wieczne, przyobiecane tym, którzy miłują Boga. (Jk 1,12 BR)
  W Każdym kryzysie wołam do Boga: Boże, kocham Cię! 
Mogę też powiedzieć: To mi doskwiera, jestem przygnębiony, nie chce mi się wstać z łóżka, ale kocham Cię, i wiem, że mój Odkupiciel żyje! - pozostanę pod Jego sztandarem!
  Gdy mój uścisk słabnie, Bóg podtrzymuje mnie Swym wieczystym ramieniem! Jakże cudowne mamy zapewnienie...
  Bóg a ludzkie cierpienie. To nie Bóg je powoduje - On jest rozwiązaniem, jeśli tylko w pełni Mu ufamy! Przechodząc kryzys miejmy świadomość oparcia, jakie mamy w Bogu - tylko On może nam dać prawdziwy pokój i odpoczynek... 



Na kolejnym spotkaniu rozważany będzie temat pt. "Przeklinam dzień".
Zapraszam już teraz...







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz